30. tra 2012.

Džemat Srednje, duhovni život i vjerski običaji


Osmanlije su dolaskom na ove prostore u svim svojim osvojenim krajevima podizali prvo džamiju, zatim uz nju dućane i tako su izgradnjom duhovnog i trgovačkog centra  postizani uslovi za dalji razvoj gradova i varoši. Ta kultura izgradnje i naseljavanja na prostoru naše zemlje se nastavila. Kako su muslimani naseljavali neko područje tako se ukazivala potreba za gradnjom džamije. U mjestu Srednje džamija je izgrađena, prema mišljenju lokalnog stanovništva, oko prije dvjesto godina. Kažu da je džamija bila jako posjećena, pogotovo za vrijeme ramazana, kada bi narod dolazio iz raznih sela sa čak četrdeset fenjera. U to vrijeme u džamiji se klanjala samo džuma i taj dan se održavala i vjerska pouka djece, ali kako pričaju stanovnici Srednjeg, djeca su s poteškoćama odlazila u mekteb, jer su bila zadirkivana, pa i gađana kamenicama. Džamija je imala znatne prepreke za ispunjavanje potreba lokalnog stanovništva. Komunistički režim bio je ta zapreka koja nije dala slobodu onima koji su rado išli u džamiju. Džamija u Srednjem se nalazi u centru ovog mjesta, pa su tako sve aktivnosti u džamiji bile pod nadzorom tadašnjih vlasti. I dalje su se klanjale džume u džamiji, ali pored toga sve aktivnosti su svedene na minimum. Zbog toga su stanovnici Srednjeg neko vrijeme teravih namaze klanjali po privatnim kućama, smjenjujući se svaku noć za mjesto klanjanja teravih namaza i ugošćavanja efendije ili medresanskog softe. Pa tako je vremenom postala stvarnost nelogična, a to jest, da je vjerski život u porodicama bio bogatiji utoliko što su bile dalje od centralne džamije u Srednjem, odnosno centra Srednjeg i nadzora tadašnjih vlasti. Po selu su djeca obavezno išla u mekteb u mesdžide, koje su posjedovala sela, zatim su se redovno po kućama učili mevludi i tevhidi. Klanjale su se teravije, i omladina bi pri tome sjelila iščekujući sehur.
Džamija Srednje i stečci u haremu džamije
Jedan od običaja u džematu Srednje i okolnim džematima je da svako selo ima svoju dovu. Taj dan se klanja podne namaz u džematu, zatim se uči dova. Smatra se da su to nekada bile kišne dove, pa su prerasle u lokalni običaj. Tada bi se stanovništvo koje je domaćinsko spremalo za dovu krečenjem kuća, čišćenjem avlija, spremale su se sofre za goste koji su dolazili iz okolnih sela. Ispočetka su na dove dolazili samo muškarci, ali kasnije su tome dodali i narodno veselje na koje su dolazile i žene i djeca. I danas se upražnjava ovaj običaj u većini sela.
Trenutno u džematu Srednje sa svim navedenim zaseocima ima oko 200 domaćinstava. Pored Srednjeg u ovaj džemat spada i oko petnaest okolnih sela, među kojima su Medojevići koje čine šest mahala i to: Kitoševići, Medojevići, Boškovići, Draževići, Grace i Dubrave, zatim sela Homar, Vilić, Stomorine, Solakovići, Donji Ivančići, Ljubina, Lađevići, itd. Što se tiče vjerske infrastrukture u džematu Srednje postoje tri džamije, džamija u Srednjem, džamija u Donjim Ivančićima te džamija u Solakovićima.

Nema komentara:

Objavi komentar